måndag 14 november 2011

Mildred og Kjartan

Jag har träffat på två inspirerande färingar senaste dagarna!

Ena är skådespelaren Kjartan Hansen som är med i pjäsen "Svensksåld", som jag och Oddvör var och såg i torsdags. Han är utbildad vid Luleå teaterhögskola och bott i Sverige sedan 2007. Han pratar helt klart BÄTTRE svenska än alla färingar jag känner i Sverige efter så kort tid. Sen var han grym som skådis och pjäsen var helt fantastisk.

Kjartan som Pia Kjärsgård ... hillerius!!!


Den andra är min väninna Mildred. Hon har fem barn. När hon kom till Sverige för att plugga vidare till sjuksköterska var dom fyra och hon hade en au pair med sig för att hålla ställningarna hemma. Sen kom hennes man, som är läkare, också och dom bodde här några år, för att sedan flytta tillbaka i samma veva som vi var till Färöarna. Nu är dom tillbaka i några månader eftersom Mildred ska göra klart sin utbildning. Barnen är med och har gått tillbaka till samma skola som förut. Det som är så skönt med Mildred är att hon ser inga hinder, hon känns fri på ett ovanligt sätt och jag blir alltid glad av att vara i hennes sällskap! Jäkligt cool brud med andra ord!
Mildreds Facebook-profilbild


Det var det om dessa två!