onsdag 9 maj 2012

En taxiresa och en dos hat

Jag gjorde nåt jag aldrig någonsin gjort förut idag! Jag tog taxi hem från jobbet! Det spöregnade, jag hade en tunn jacka, barnen skulle hämtas ... och ja - jag tog en taxi!

Taxi-chaffisen var utlänning och vi lyssnade på trenyheterna på radio om bröderna som skjutits ihjäl i Södertälje.

När nyheterna var slut, skruvade han ner och frågade om jag lyssnat! Sen sa han:

- Om det där var mina släktingar skulle jag döda hela släkten, inte en enda med det där namnet skulle finnas kvar.

Jag - lätt chockad - undrade lite försiktigt om det verkligen är en så bra lösning - om inte gamla sanningen om att våld föder våld stämmer?

- Nej, svenska poliser och ungdomar är för mesiga. Man ska ta i med hårdhandskarna mot dom där jävlarna!

Han berättade vidare att han är från Makedonien och hyllar serbiska polisen som den bästa i hela världen.

Själv har han aldrig gjort en fluga förnär, men när jag betalar vill han gärna ha kontanter och nåt kvitto får jag inte ...