tisdag 13 november 2012

Jag en orkide?

Har med stort intresse följt artiklar och blogginlägg om den senaste bokstavskombinationen HSP - Higly sensitive persons!

Personer som är känsligare än andra, både psykiskt och fysiskt ... och jag känner så igen mig!

Jag har alltid varit FÖR känslig! Särskilt när jag var barn!

Det här stycket i en artikel i SvD fick mig nästan att tåras!

"Vissa människor tycks ha gener som gör dem lika tåliga som maskrosor. Hur dålig jordmånen än är lyckas de slå rot och blomstra. Andra är mer som känsliga orkidéer. Får de inte den speciella omvårdnad de behöver så vissnar de lätt. Drivs de däremot upp i ett växthus av personer med gröna fingrar blomstrar de ofta vackrare än många andra växter."


Läs hela artikel här"

Det är jättejobbigt att känna så mycket. Man har tentaklarna ute hela tiden och syn och hörselintryck blir väldigt starka. Man blir väldigt glad och väldigt ledsen och andra människors känslotillstånd påverkar en lätt!

Jag kan lätt peka ut vilken i min familj jag fått det här ifrån och vilket av mina barn som ärvt det! Det är det positiva med att vara HSP - man ser andra människor!