torsdag 7 juni 2012

Hedersvåld

Idag gick jag förbi Högsta domstolen på väg från ett möte till ett annat.

Jag har besökt det ståtliga vita huset engång i mitt liv.

Det var under mina studier på JMK då vi hade en kurs om juridik och uppgiften var att hitta en dom som vi skulle skriva om.

Vi blev visade till ett rum bredvid mottagningen och arkivarien gav oss en låda med nyligen fällda domar.

Jag plockade första bästa och satte mig att läsa.

Det var fasansfullt. Domen beskrev hur en kvinna blivit mördad av sin egen man genom att han körde över henne gång på gång med bilen och i bilen satt kvinnans barn och föräldrar.

Jag blev chockad. La ifrån mig papprena och tog en annan dom. Jag sa ingenting då utan hoppades bara att dom hemska bilderna i mitt huvud skulle försvinna.

Långt senare förstod jag att det var frågan om ett hedersmord. Då 1995 hade jag aldrig hört det ordet.