måndag 1 juli 2013

Astrid Lindgrens värld

Vi inledde semestern med två dagar i Vimmerby! Har hört så oerhört mycket positivt om Alv så var bara tvungen att testa!

Och visst är det bra! Genomtänkt in i minsta detalj, pedagogiskt, lekfullt och idylliskt! Enda kritiken är väl kanske att det börjar kännas lite att Vimmerby kunde byta namn till Astrid Lindgren byn - och det undrar jag om hon hade velat!

Barnen har varit alltifrån begeistrade, trollbundna till uttråkade och hysteriska! Mattisborgen, flotten i Bullerbyn och inte nudda marken banan var oerhört populärt! Junibacken gäspade dom åt och likaså allsång med Prussiluskan!

Min favorit och där jag fick rysningar var Katthult! Så mycket barndom! Så många känslor och minnen där jag känt mig som Emil - missförstådd och fick skulden för allt :-)

Många jämför Astrid Lindgrens Värld med Legoland - det tycker inte jag att man kan! Det är verkligen två helt olika saker. Legoland är mer action och åkattraktioner medan Alv är mysigt, roligt och barnkulturellt.


Latmasken länge leve! David och Julian tyckte att dragkärran var ett ypperligt åkdon!


Mattisborgen är väldigt imponerande och rolig för barnen att leka i! Vi var och såg en föreställning där höjdpunkten var när en av rövarna flörtade med mig och gav mig en blomma ;-) ... han fick en åthutning av Borkas fru som tyckte att han inte skulle springa omkring o flörta med kvinnfolk hela tiden :-)


Pippis klätterträd var populärt. Här är det David som testar sina talanger som apa!


Katthult är splitternytt och vi fick hela stället för oss själva en stund. Mysigt!


David testar på att pumpa upp vatten - the old fashion way!


Bäckar och vattendrag var oerhört populära lekplatser för våra killar!