måndag 14 januari 2013

Under-, arbetar-, medel-, över- KLASS

Idag har vi diskuterat klass på jobbet.

Jag HATAR att diskutera klass, jag vill inte att det ska finnas några klasser.

Jag var faktiskt lyckligt ovetande om att människor i Norden hade olika förutsättningar beroende på klass när jag växte upp. Att människor var fattiga i Afrika visste jag, men att det fanns en underklass som hade det påvert i Norden var långt från min verklighet.

Döm om min förvåning då jag kommer till Stockholm (för exakt 20 år sedan) och folk på journalisthögskolan börjar prata om vilken klass de kommer ifrån - seriöst, jag hade inte en aning vilken klass jag kom ifrån - arbetar kanske ... fast arbetarklassen (sjömännen) är ju dom rikaste på Färöarna så det stämmer lixom inte här i Sverige.

Mina kollegor menar att det pratas alldeles för lite om klass. De har kanske rätt - för här finns det ju verkligen ett klassamhälle. Men jag känner mig väldigt obekväm i den diskussionen - tycker att den delar upp folk i bättre och sämre fack. Fy bubblan!

Nu är jag kanske medelklass - jo det är jag nog om jag tvingar mig in i nåt fack! Fast att jag gjort en "klassresa" som en gammal kollega sa - tycker jag verkligen inte. Min mamma slapp jobba, vi hade alla bekvämligheter man kan ha och vi barn hade allt det våra kompisar hade ...

Eventuellt att jag gjort en bildningsresa eftersom jag pluggat! Fast läst fler böcker än sjömannen pappa har jag långt kvar att nå ...