tisdag 24 november 2009

Det var präst man skulle ha blivit

Dagen började väldigt mysigt idag!

Min tur att vara hemma med Julian och för att göra livet så smidigt som möjligt hade jag en intervju bokad kl 8 så att Kristian kunde komma på jobb asap.

Intervjun var med prästen Sverri Steinholm - en typ 45 årig man som jobbar som sjukhuspräst. Han bor i en prästgård från 1700-talet precis nere vid havet här i Torshavn. Jag hade faktiskt aldrig tänkt på att det fanns ett hus där förut - så bra passar byggnaden in i miljön.

Med knarrande golv och 1700-tals inspirerade tapeter satte jag mig i det vackra vardagrummet. Prästen tände ljus och serverade urgod morotskaka. Jag hade absolut ingen lust att jobba just då utan bara sitta där och prata om mig själv med denna utmärkta lyssnare som han förstås är.

Men plikttrogen är jag och ställde mina frågor medan jag sörplade kaffe och åt morotskaka.

Känslan efteråt var - VARFÖR blev man inte präst? - jag hade ju allvarliga funderingar åt det hållet. Tänk att få bo sådär - helt otroligt! Sen vet jag ju inte om jag skulle tycka det vore så himla lattjolajbans att springa runt bland sjuklingar och ha andakter hela dagarna ... men huset ... det vill jag ha!




Hittar tyvärr ingen bild på prästgården - bara den här lilla pyttebilden som inte alls visar det fantastiska läget.


Precis ovanför ligger den här möbelbutiken. Visst är det skandal att det är en möbelbutik som innehar det här läget - tänk er ett kafe eller en restaurang ... ojojoj vilka möjligheter.