fredag 26 november 2010

O3 - Mina föräldrar

Det här skulle jag kunna skriva LÅNGT om!

Börjar med min mamma. Hon är född 1934 som yngst i en syskonskara på 6 syskon! Hon vägde runt 6 kilo när hon kom ut! (Stackars mormor)
Hon föddes i en liten by på Färöarna Skopun, och flyttade sedan till Sörvåg för att hjälpa sin syster Santrina! Det resulterade i att hon och de andra två systrarna träffade män från Sörvåg och blev kvar!

Mammas dröm var att bli sjuksköterska, fast tyvärr blev det inte så! Hon gifte sig med pappa 1960 och senare samma år föddes min bror Jan.

Hennes föräldrar var gamla och mamma lät dom flytta hem till oss. Hennes syster Inna gick också bort i samma veva och lämnade två söner efter sig, Eivind som var yngst 9 år flyttade hem till oss. Så mamma hade fullt upp kan man säga! Jag föddes där nångång också ...

Som ni kanske förstår så var hon driftig, stark och snabb. Det är faktiskt det drag jag förknippar allra mest med min mamma - hennes drift - drive! Hon var alltid busy - på G!!! Älskade det och älskar när jag ser samma drag hos min syster Andrea!

Min mamma dog när hon bara var 59 år! En blodpropp i hjärtat hann växa sig stor eftersom mamma inte gick till läkaren tillräckligt snabbt! Den vandrade till hjärnan och 15 mars 1994 slutade hon andas! Sorgligaste dagen i mitt liv! En sorg jag aldrig kommer att komma helt över! Det har jag accepterat!


Min pappa lever! Han är 81 år och mår utmärkt trots hjärtinfarkt, bypass och diabetes! Visst tar han en himla massa mediciner men men hoppas hans hälsa fortsätter vara någorlunda god!

Pappas jobb - som sjöman - gjorde att han inte var lika närvarande i min barndom som mamma. Han gästspelade och jag tyckte det var mysigt att ha honom hemma eftersom han ofta tog sig tid att leka med mig.

Pappa är född i Sörvåg och hans mamma gick bort när han var 9 år. En nära släkting tog över och uppfostrade pappa och hans två bröder. Systern fick bo hos en annan tant! Detta tror jag har påverkat pappa mycket. Kan inte riktigt säga hur, men det har det!

Om mamma drömde om att bli sjuksköterska så tror jag att pappa skulle ha passat utmärkt som lärare eller som akademiker.

Pappa tänker mycket - han gillar ensamhet och att filosofera är nog hans favorit hobby!

Jag kan tycka att det var synd att pappa hade det jobb han hade under min uppväxt! Skulle ha velat ha en mer närvarande pappa och gläds åt att mina barn har ett mycket mer likadant förhållande till mig och Kristian än jag hade!

Pápi som jag kallar honom är en person jag respekterar massor! Vi har haft våra duster - jag var infant terrible som tonåring - men nu har båda lugnat ner sig.

Pappa bor med sin flickvän Adela som han blev ihop med några år efter att mamma dött!