torsdag 28 januari 2010

Intervju med Kristian Törnroos


Är godiset verkligen så mycket godare på Färöarna som Inna verkar tycka?
- Nej nej nej - hittar du något som är gott o du har råd så är du lycklig som ett barn...

Vilket svenskt/finskt godis saknar du då?
- Det e inte att det inte finns, det är att det kostar motsvarande 50 kr (svenska) för 200 gr. Polly skulle jag kunna frossa i nu och cheez balls från OLW!

Börjar du få gälar av allt regn på Färöarna?
- Nej, jag kör bil eller sitter på kontor, så jag märker inte av det.
Cykeln har nog fått gälar dock

Oj det låter som du gått och blivit en soffpotatis - har du det?
– När jag är frisk så är jag ut o joggar 2-3 ggr i veckan så jag tycker jag kan tillåta mig att soff-potäta
Att vara tvungen att köra bil så mycket är nåt som jag tycker e skit...
Cykla 15 km i veckan är bra rutin som jag saknar- här finns inga cykelbanor så det går inte att cykla på vissa ställen då det e rusningstrafik

Om du vore politiker på Färöara vad skulle du satsa pengar på då?
Effektivisering, 1 sjukhus istället för 3, o istället ha en helikoptertjänst som ambulans
Definitivt tunnel till Skålafjordin!!! Den e nyckeln till att knyta ihop Färöarna
Förlängning av landningsbanan på flygplatsen är också viktig

Skulle du inte införa lunch på dagis och skolor?
- Det var en möycket bra idé, åtminstone på dagis så de skulle få i sig annat än rågbröd o makrelsalat. Och så skulle jag förlänga föräldraledigheten så att vöggustovaproblemet skulle försvinna. Längre tid men lite lägre dagsersöttning. Och göra 1/3 del tvingat att tas ut av pappan

Tror du att dina två ösamhällen Åland och Färöarna kan lära nåt av varandra?
- Ev hur man effektivt administrerar den offentliga sektorn. Men Åland o Färöarna går inte att jämföra med varandra. Det har att göra med kommunikationerna, att ta sig till och från Färöarna är dyrt, ja så dyrt att man blir isolerad. Att ta sig till och från Åland kostar inget i praktiken och du har många olika möjligheter att välja mellan.
Dock har isoleringen tillsammans med tullgränsen på färöarna gjort att många egna affärsverksamheter överlever. På Åland är det mer än knallhårt! Stockholm kan besökas av en hel familj m bil en lördag för 200 kr.