fredag 15 januari 2010

Kulturchock


Idag har jag haft en sammandrabbning på jobbet med mina två närmaste kollegor Anna och Rigmor! Suck!

Vi har förmodligen rätt alla tre - vi kommer bara från olika traditioner.

Jag skrev en nyhetstext och Rigmor korrade och kommenterade att det som stod ingressen borde stå i brödtexten också ... VA??? Ska jag upprepa informationen helt i onödan ... hmm.

Efter lunch tog jag upp det igen och undrade var tusan dom fått det ifrån - Journalisthögskolan i Århus visade det sig ...

Det som stått i ingressen - inklusive direkta citat - ska upprepas i brödtexten! Jag har lärt mig att man lägger det viktigaste först i ingressen så läsaren ska lockas att läsa vidare. Dom har lärt sig att sammanfatta texten i ingressen så läsaren INTE ska behöva läsa vidare.

Nu tycker dom att jag får anpassa mig och skriva på deras sätt eftersom färiska läsarna är vana vid det och man faktiskt får ta seden dit man kommer ... och jag känner i hela min kropp NEEEEJJJJ jag vill inte. Varför ska jag gå ifrån nåt som jag både lärt själv på universitetet och lärt ut själv på Poppius? VILL INTE!!!

Bilden: Så såg David ut idag när han kom hem från dagis! Lejon grrrrr