onsdag 13 januari 2010

Så skapas "Breaking news" i Sosialurin


Historien som varit huvudstory både måndag och onsdag i Sosialurin började så här:

Mamma Eva på Åland, prenumererar på Nya Åland. När hon skickar julklapparna till barnbarnen på Färöarna skickar hon med några tidningar.

Sonen Kristian läser tidningarna och mumlar lite förstrött i soffan att det här borde väl också vara en nyhet på Färöarna eller? Jag som sitter i andra soffan tittar upp och konstaterar "Jomenvisst, har vi livbojor på Färöarna också och förmodligen av dom märken som har visat sig sjunka"

I måndags kom jag ihåg att ta med tidningen till redaktionsmötet och frågade om nån orkade kolla upp det här (jag hinner inte då jag har massor med helgtidningen) Kollegan Eirikur snappade åt sig tidningen men la till att han inte trodde det fanns några grekiska, italienska eller brittiska livbojor på Färöarna.

En halv timma senare kommer han exalterad bort till mitt skrivbord och har just fått reda på att alla dom stora färiska färjorna använder dessa märken och huvudnyheten är klar.

Sen har det varit inslag om livbojorna i radion och idag toppade tidningen med storyn igen, då största butiken för sjöfart på Färöarna har beslutat att sluta sälja dessa livbojor.

Tänka sig vad svärmors Nya Åland ställde till med va?

Fler tidningar Eva!!!! :-)