söndag 14 februari 2010

Fastalávint


Imorgon är det "Fastalávint" här. Det firas stort - alla ska gå utklädda till dagis - David blir batman och Julian får välja mellan en tiger-dräkt eller Davids gamla Spiderman-dräkt om han överhuvudtaget vill klä ut sig!

Sen ska dom slå på tunna, och den som slår sönder tunnan blir "Kattakongur" och bärs runt och är almänt stöddig och stolt!

Mina barn har aldrig sett det här förut så det ska bli väldigt spännande att höra deras reaktioner imorgonkväll! Inuti tunnan ligger det också massa godis så det lär vara speedade killar man får hem!

På kvällen ska alla gå "grylu" - dvs man går runt i husen - utklädd med en påse - och så får man godis! Ungefär som Tjugondaknut i Sverige. En jobbarkompis har varnat mig och sagt att jag ska ladda ordentligt med godis eftersom vi bor i radhus med massa barnfamiljer och att 100 grylur får jag räkna med ... pju!

Som ni förstår så är det lite spännande att se vad morgondagen har med sig ;-)

ps. Bilden har jag snott från nån skola i Torshavn.