fredag 7 augusti 2009

Fisketur

Nu är jag åter i Torshavn efter fyra dagar i Sörvági. Alltid skönt att komma hem (faktum att det faktiskt kändes som att komma hem är en liten seger i sig).

Idag har jag och syrran varit och fiskat "pinkir" typ små små fiskar på fem centimeter med våra killar. Syrran visade sig vara vassast med håven och fångade två stycken snabba rackare. Dom har vi i en hink nu och syrrans man planerar gräva ut en liten pöl åt dom - hoppas det var en pojke och en flicka så vi får "pinkbebisar" så småningom ... :-)

Att ha släkten nära är nytt för mig. Vissa saker som man bara hört talas om tidigare blir nu smärtsamt tydligt.

Att jag har blivit "svenskifierad" är helt klart (vem skulle inte ha blivit det om man flyttade härifrån vid 19 och återvände vid 37) - frågan är bara om jag blivit FÖR svensk och vad det i så fall betyder.

Min släkt är stor och bullrig - väldigt bullrig. Jag är också bullrig, men shit vad jag har blivit tystare med åren inser jag nu ;-) tack och lov får man väl säga!

Nåväl - det här var spretigt - men lite av mina fredagskvällsfunderingar. Här är lite bilder från dagen.


Rógvi tyckte båtarna var roligare än "pinkorna".


Julian fick en klubba.


Dagens fångst - blev en till av samma sort så småningom.