tisdag 18 augusti 2009

Svenskofiler


Idag har jag mött en till - en svenskofil!

Ni kanske undrar vad det är för några, så här får ni en förklaring.

Det är en person (från Färöarna) som från att se sur ut lyser upp och ler när orden Sverige, Stockholm och svenskar nämns.

Svenskofilen idag avslöjade sig när han började prata om att han just köpt tomt i Malmö eftersom han "ville bo bland trevligt folk". Han jobbar i Köpenhamn men kan inte tänka sig bo där.

Jag älskar förstås dessa personer eftersom dom bokstavligen kastar sig över mig och vill veta ALLT om mitt liv i Sverige plus att dom tycker min dialekt (färiska med svensk acent) är såååå söt!

Killen idag var dessutom så gullig att han gick fram till Julian och pratade svenska med honom.

Andra svenskofiler jag träffat tycker att svenska ska bli andraspråk på Färöarna istället för danskan och att färingar borde åka till svenska högskolor istället för till danska.

Jag sitter mest och ler och myser när svenskofilerna pratar ... men förstår nog att dessa personer aldrig har känt sig hemma i Danmark och har precis som jag insett att svenskar är betydligt trevligare och lättare att umgås med än vårt kära broderfolk danskarna.